TCMB’nin analizine göre Türkiye dünyaya daha fazla ürün satıyor

Türkiye’nin Küresel Ticarete Entegrasyonu Güçleniyor: İhracat Çeşitliliği Artıyor

Türkiye Cumhuriyet Merkez Bankası’nın (TCMB) yapısal ekonomik araştırmaları, ürün ve özellikle ürün-ülke çeşitliliğindeki artışın Türkiye’nin küresel ticarete daha sağlam entegre olduğunu ortaya koyuyor.

TCMB uzman yardımcıları Didem Yazıcı ve Enver Sait Kurtaran tarafından hazırlanan “Türkiye’nin İhracat Çeşitliliği” analizi, Merkezin Güncesi blogunda yayımlandı.

Analizde, küresel ticaretin dönemsel kesintilere maruz kaldığı zamanlarda, çok az ürün veya bölgeye odaklanan ülkelerin daha fazla etkilendiği belirtilerek, Türkiye’nin ihracat çeşitliliğinin bu tür krizlere karşı direncini artırdığı vurgulandı.

2013-2024 döneminde Türkiye’nin ihracatındaki ürün ve ürün-ülke çeşitliliğinin artışının hesaplandığı analizde, Türkiye’nin ihracatını gerçekleştirdiği farklı ürün ve ürün-ülke sayısının yükseldiği görüldü.

Yapılan analize göre, Türkiye’nin ihracat yaptığı ürün sayısı artarken, ürün-ülke kombinasyonu %40’ın üzerinde artarak Türkiye’nin daha karmaşık ve dayanıklı bir ihracat ağına sahip olduğunu gösterdi.

Analizde, Türkiye’nin ihracat çeşitliliğindeki artışın küresel düzeyde benzer bir artışla bağlantılı olabileceği belirtilerek, diğer ülkelerin ihracat çeşitliliğinin de değerlendirilmesi gerektiği vurgulandı.

Türkiye’nin, dünya genelinde ihracatı gerçekleştirilen ürün ve ürün-ülke sayılarına oranlandığı analizde, Türkiye’nin 2023’te dünya ihracatının yaklaşık %84’ünü gerçekleştirdiği ortaya çıktı.

Analizde, Türkiye’nin diğer ülkelere kıyasla ihracat çeşitliliğinde güçlü bir performans sergilediği ve 2023’te küresel ihracat pazarlarının %22’sinde yer aldığı belirtildi.

Analiz, Türkiye’nin ihracatının dengeli dağılmasının, dış şoklara karşı direncini artırdığını ve çeşitlendirmedeki başarısını ortaya koyduğu ifade edildi.

Türkiye’nin ihracat performansındaki genel gelişmelerin yanı sıra, katma değer ve teknoloji seviyesindeki ilerlemelerin de dikkate alınması gerektiği vurgulandı.

Related Posts

Borsa, altın, dolar: Geçen hafta hangi yatırım aracı ne kadar kazandırdı?

Borsa, altın, dolar: Geçen hafta hangi yatırım aracı ne kadar kazandırdı?

Borsa İstanbul’un en değerli şirketi belli oldu: Piyasa değerinde yüzde 108’lik artış!

Borsa İstanbul’da piyasa değeri en yüksek şirketler arasında zirve yarışı sürerken, ASELSAN yılın ilk yarısında piyasa değerini yüzde 108 artırarak ilk sırada yer aldı. Başta ABD’de tarife gündeminin yol açtığı risk dalgalanmaları ve İran-İsrail …

Dünyada otomobil almanın en pahalı olduğu ülkeler: Türkiye kaçıncı sırada?

Otomobil sahibi olmak dünya genelinde giderek zorlaşıyor. Küresel ölçekte hazırlanan yeni bir rapor, sıfır araç fiyatlarının birçok ülkede belirgin şekilde arttığını ortaya koydu. Vergilendirme politikaları, döviz kuru etkileri ve ekonomik dinamikler …

Aylık en yüksek reel getiriyi sağlayan finansal enstruman “Devlet İç Borçlanma Senedi” oldu

Son bir yıla bakıldığında en çok reel getiriyi külçe altın sağladı

Kahve devi satışa çıktı, yatırımcılar kuyruğa girdi: Çantalarında milyar dolarlar var!

Dünyanın en büyük kahve zincirlerinden Starbucks, Çin’deki operasyonlarının bir kısmını devretmeye hazırlanıyor. Şirketin Çin birimi için milyarlarca dolarlık teklifler geldiği bildirildi. 10 MİLYAR DOLARLIK DEĞERLEME Starbucks’ın Çin birimi için …

Yurt dışı alışveriş sitelerine Türkiye’de temsilci bulundurma zorunluluğu getirildi

Yurt dışı alışveriş sitelerine Türkiye’de temsilci bulundurma zorunluluğu getirildi